Hong Kongin keskustassa on Canton Road jolta löytyy kilometrin verran luksusmerkkejä. Edustettuina ovat useimmat merkittävimmät muotitalot Louis Vuittonista Dioriin ja Chaneliin ja liikkeet ovat valtavia monobrand luksusliikkeitä. Palvelu on huippua ja koska kiinalaiset käyvät mielellään ostoksilla Hong Kongin puolella, liikkeisiin on tunkua.
Kuvassa on Chanelin liikkeen edessä oleva jono. Chanel on aasialaisten suuressa suosiossa ja jottei liikkeeseen muodostuisi pahaa tungosta joka tietysti luksusliikkeessä on aika epämiellyttävää, on ulkopuolelle järjestetty jono ja portieeri, joka päästää liikkeeseen asiakkaita sopivasti sisään.
Törmäsin ilmiöön jo parisen vuotta sitten enkä ollut uskoa silmiäni. Ajattelin, että kyseessä on pakko olla ns. mainosjono kuten kotoisissa yökerhoissamme. Mainosjonosta ei kuitenkaan ole kysymys vaan liike tosiaan on jo täynnä asiakkaita ja kaikkia palvellaan, sisään ei vain sopisi lisää ilman että syntyisi tungosta ja odottelua tai jopa mahdollista hävikkiä. Naapurissa olevassa, huomattavasti suuremmassa Louis Vuittonin liikkeessä toisaalta portieeri ohjasi ovesta tulevat asiakkaat yläkerran kautta kierrokselle (kuin Ikeassa!) jotta alakertaan ei synny tungosta. Näin asiakkaat jakautuivat liikkeeseen tasaisemmin vaikka alakerran pääkassalla oli silti jonoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti