torstai 12. heinäkuuta 2012

Matkalaukku hajosi lennolla




Työni puolesta olen huomannut että lentoyhtiöiden rikkomat matkalaukut ovat joidenkin mielestä myyjän vika ja siksi myyjän tulee kuulla kunniansa. Todellisuushan on niin että sellaista laukkua ei olekaan mitä ei lentokentällä saisi rikki. Kääntäen: Paras mahdollinenkin laukku saattaa mennä rikki matkalaukkujen käsittelyssä. “Miten näin huonoja saa edes valmistaa että ekalla reissulla menee rikki?” Se on täysin tuurista kiinni että millä reissulla se vahinko sattuu! :)


Kymmenisen vuotta sitten eräs matkalaukkujen käsittelijä kertoi kaverilleni että heillä on oikein kisa että kuka saa heitettyä Samsoniten laukun niin että se menee rikki. Siinä vasta asiakaspalvelijoita! Ja tämän jälkeen tuo Finnairin oma henkilökunta on vaihdettu henkilöstövuokrausfirman jengiksi ja kuulemma siellä nyt itäeurooppalaiset hoitavat matkalaukut. Tämä ei välttämättä ole fakta, saattaa olla myös huhu. Toivottavasti he kuitenkin käsittelevät laukkuja huolellisemmin kuin suomalaiset. Toivottavasti he eivät ainakaan kilpaile laukkujen rikkomisella. 



Lentoyhtiön (rahdinkuljettajan) rikkomat laukut korvaa aina rahdinkuljettaja. Jotta saa korvauksen hajonneesta laukusta, kannattaa aina katsoa laukun ympäri kun sen saa hihnalta lentokentällä ja jos vahinko on sattunut, pyytää kenttävirkailijalta vahinkoilmoitus. Lentokentillä on tiski matkalaukkuhihnojen lähettyvillä. Siellä voi käydä juttelemassa mikäli laukkuun on tullut vaurioita kuljetuksessa tai jos laukku on peräti jäänyt saapumatta. Tuon vahinkoilmoituksen ja lentolipun kanssa asiaa on helppo hoitaa lentoyhtiön valtuuttamalla korjaajalla joita on ympäri Suomen. Ja laukkuhan aina ensisijaisesti korjataan mikäli se suinkin on mahdollista, sitä ei heti aleta vaihtaa uuteen, paljon kalliimpaan. Itseasiassa sitä ei koskaan vaihdeta kalliimpaan vaan laukun ikä laskee korvaushyvitystä. Jotkut säälittävät matkalaiset yrittävät vedättää laukkuliikkeen ammattilaista esittämällä, että “tämä hajonnut laukku oli kuulkaas todella kallis laukku, ostettu Dubaista kuukausi sitten ja maksoi 500 euroa” vaikka on ihan selvä ikivanha markettilaukku 29,- halvimmista osista ja aivan rähjääntynyt.


Suhteessa siihen, miten paljon lentomatkoja tehdään, laukkuja onneksi hajoaa vain vähän. Totta kai se aina harmittaa kun se osuu omalle kohdalle. Harmittaa ihan vietävästi. Mutta korvauksissa on aina kohtuullisuusperiaate. Ethän saa uutta autokaan vakuutuksesta vaikka joku runnoisi vanhan autosi lunastukseen. Uusikin auto yritetään ensisijaisesti korjata. Tässä ajattelumallissa tekee poikkeuksen tietysti se, että monien keskusliikkeiden myymät halvat matkalaukut ovat silkkaa kertakäyttötavaraa: jos rengas tai kahva menee rikki, varaosia ei saa, laukku pitää heittää roskikseen. Laadukkaimmilla laukuilla on varaosapalvelut ja laukut voidaan helposti korjata. Ja käytetyn halvan laukunkaan tilalle ei saa uutta samanlaista. Yleensä pääsee maksamaan välirahaa. Käytetty laukku ei säilytä arvoaan kovin hyvin.


Jälkeenpäin (kotona) havaittujen vaurioiden korjauttaminen lentoyhtiön laskuun on aina vaikeampaa mutta yleensä myös onnistuu kunhan matkaliput ovat tallessa.


Puolen vuoden päästä havaittua vauriota ei lentoyhtiö korvaa. Niitä ei korvaa myöskään laukun valmistaja ellei kyseessä ole valmistus- tai materiaalivirhe. Se ei ole valmistus- tai materiaalivirhe jos laukkua on runnottu rahdinkuljettajan toimesta ja lommoissa tai murtumissa on iskujäljet. “Kyllä laukun pitää kestää” ei ole korvausperuste. Totta kai sen pitää kestää mutta sitä ei voi valmistaa ruostumattomasta teräksestä, kompromissi painon ja kestävyyden välillä on huono kestävyyden kannalta. Onneksi on sitten matkavakuutus tai viime kädessä kotivakuutus. Ihan halvan laukun kanssa ei kannata edes lähteä hakemaan korvausta jälkikäteen. Myöskään naarmut kovissa laukuissa tai kulumat kangaslaukuissa eivät ole korvattavia. Niitä tulee käsittelyssä aina.


Itselläni on ollut Rimowan polycarbonaatista valmistettu Salsa-sarjan laukku käytössä jo 8 vuotta ja siinä ei ole ollut minkäänlaista vikaa. Kuljetushihnasta tulevia mustia kumijälkiä tietysti on. Tiedän kyllä että Rimowaakin saadaan rikki lentokentillä. Aina ei ole kyse pelkästään heittelystä, olen nähnyt kun matkalaukku putoaa traktorin vetämästä kärryjunasta ja hiljattain eräs kaverini kertoi nähneensä samanlaisen tapauksen. YouTubestakin löytyy löytyy videoita, joissa on kuvattu portilta ikkunasta matkalaukkujen käsittelijöitä lastaamassa/purkamassa konetta. Ennen Rimowaa minulla oli Samsonite Oyster joka oli myös hyvä matkalaukku mutta ABS-muovia ja julmetun painava.


Minulla on ollut myös Concord-merkkinen kankainen kabiinilaukku jonka ostin kerran hätäisesti Lappeenrannasta, Kauppakeskus Iso-Kristiinasta liikkeestä nimeltä Saimaan Laukku. Laukku on Kiinassa valmistettu halvahko perustrolley, kankainen ja muistuttaa etäisesti jotakin vanhaa Samsoniten mallia mutta niinhän ne kaikki. Laukku palveli ihan hyvin mutta itse vierastan kankaisia laukkuja koska ne nuhjaantuvat nopeammin kuin kovat laukut eivätkä suojaa sisältöä iskuilta ja painaumilta. Sehän ei haittaa jos mukana on vain vaatteita mutta jo toilettilaukun sisällössä saattaa tapahtua muutoksia kun pehmeä laukku painuu kasaan.

Jos vahinko sattuu, tällä taulukolla määritellään laukkusi materiaalit ja tuntomerkit.


Seuraavalla kerralla kun odottelet laukkuasi lentokentällä, koeta seurata kuinka paljon laukkuja on vioittunut. Ei kovinkaan paljoa. Kuljetusvaurio on loppujen lopuksi aika harvinainen mutta totta kai se harmittaa kun se sattuu omalle kohdalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti